Bakgrund

Allt började på grund av en önskan om att driva en förening som jobbar i de områden vi själv växte upp i. Det är en känsla vi brinner för och vi vet att ideella organisationer kan göra skillnad i samhället. Med en uppväxt i socioekonomiskt utsatta områden som Rosengård, Nydala och Lindängen i Malmö visste vi att det finns oerhört mycket potential hos unga i dessa områden. En plattform som präglas av gemenskap och utveckling behövdes, därav idén av att grunda ZigZag.

Det finns ett flertal organisationer som kämpar för alla möjliga orättvisor. Helt enkelt ville vi också bli en sådan organisation, en som skapar en förändring. Efter administration, frågetecken och andra hinder lyckades vi, föreningen ZigZag grundades oktober 2017 och lever vidare än idag.

Vad vill vi göra?

Vi vill vara en verksamhet som gör skillnad i människors vardag. Föreningen arbetar främst med ungas utveckling, men bedriver även verksamhet för att stärka demokratin i samverkan med andra aktörer. Vi vill vara en plattform för ungas röster och där unga upp till 26 år kan förverkliga sina idéer, få stöd till att hitta arbete eller studera vidare.

Föreningen utvecklas för varje dag och visionen är att arbeta med långsiktiga förändringsprocesser, där vi även förstår vikten av samverkan för att kunna uppnå goda resultat, därav har vi idag ett brett nätverk inom civilsamhället.

Våra principer

Consistency is key